mandag den 25. juli 2011

At have en have!!!!

Er altid en fornøjelse, men ind i mellem sker der noget derude der gør det lidt sjovere :) Og det er når der pludselig dukker noget op man ALDRIG har set før.

For et par uger siden dukkede der 3 små hvide svampe op nede i bunden af haven, hvor der egentlig ikke rigtig er noget andet end en gammel kompostbunke der snart er en bakke og en del træer, eg,gran,cypress ,naboens kastanie, bøg og ask, plus det der bare er kommet. Tænkte først det måtte være støvbolde, som vi får hvert år, men de voksede ikke rigtigt. SÅ for et par dage siden så de sådan her ud!!

Sådan en klat havde vi ALDRIG set før og googlede den jo straks men fik ikke meget ud af det.
Dagen efter så den så sådan her ud!!


Den er jo noget bemærkelsesværdig og vi var egentlig lidt i tvivl om det var en svamp eller en slimsvamp som vist mere er en amøbe end en svamp. Men i morges var en af  slimklatterne IGEN anderledes. Og så ku' man finde ud af hvad det var :)

Det er en Phallus Impudicus - Alm. stinksvamp. Og en del andre ikke helt stue rene navne ;)
Det læste jeg på Havenyt.dk som skriver at Impudicus betyder uanstændig!!! Og hentyder til svampens form
Nu kan det godt være jeg fortryder min begejstring over naturen, for på Havenyt står også at desværre er det man ser, kun det mindste. Nede i jorden er myceliet udbredt, hvilket gør bekæmpelse umulig.
Det er også muligt vi blir kede af det, for som navnet siger " stink" skulle den stinke af råddent kød. Det har vi dog ikke bemærket endnu.
Jeg må indrømme jeg ikke har stukket snuden i den. Den ser faktisk lidt klam ud!!!
Men hvor søren er den kommet fra !!!!!!
Men indtil videre synes jeg det er vidunderlig, bare at gå ud i haven og finde naturens finurligheder..

4 kommentarer:

  1. Faktisk er "ægget" som ligger nede i jorden, altså før den kommer op og man kan se den, spiseligt. Prøv at søge på hekseæg. Jeg har bl.a. set det i Dragsholm Slots kogebog.
    Jeg vil lige tilføje at jeg har ikke prøvet det og jeg tror heller ikke at jeg vil gøre det.

    SvarSlet
  2. Utroligt som naturen kan komme med frem med de mest sjove, mærkelige og skønne ting :)
    Sjovt at følge forandringen :)

    SvarSlet
  3. Den har jeg desværre også i sommerhushaven - og den stinker rigtig irriterende hos mig - specielt når man ikke lige kan lokalisere den og få den fjernet.
    Mine unger er vild med dens populærnavn og synes det er så festligt når deres ellers lidt sippede mor siger det frække p-ord :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Vi graver den op da lugten er meget generende og tiltrækker fluer

    SvarSlet

Hvor er det hyggeligt du kigger forbi, og lægger du en kommentar bliver jeg ekstra glad :)